torsdag, maj 27, 2010

Inspirerad!

Efter att ha läst: Dopa Mig av ME ville jag kolla upp ett annat ämne vi besitter, Serotonin. Visste att man blir glad då det frigörs i massiva mängder, typ lycklig & kär, blev då nyfiken på varför.

Kunde inte låta bli att garva lite då jag läste följande:

Såväl deprimerade människor som undernärda rundmaskar uppfattar att de befinner sig i en ogynnsam miljö, men genom att behandla dem med serotoninhöjande antidepressiva kan man få dem att bete sig som om de befann sig i en gynnsam miljö. Detta är dock inte odelat positivt eftersom människor med högre serotoninnivåer har lättare att acceptera orättvisa överenskommelser och maskarna slösar energi på att försöka föröka sig istället för att leta efter födokällor i en näringsfattig mijö.

Ett fett kärleksstarkt ämne MAO.. (Sedan att dom jämför oss med maskar e en annan sak, men liknelsen är ju genial!)

För vidare läsning hänvisar jag till mitt källmaterial.

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte skriva om serotoninet också, men då kan jag ju bara länka till dig, för du hittade ju bästa citatet EVER! I love!!

    SvaraRadera
  2. He he, sitter fortfarande med ett stort leende.

    SvaraRadera